O projektu

Autor projektu Michal Cetkovský

Kutnohorský kreslíř, grafik, designér a stavitel motocyklů.

Designem a hlavně stavbou motocyklů stylu chopper se zabývá přes 20 let. Už jeho první ručně dělané výtvory zaujaly na mnoha moto výstavách. Nebojí se tak extrémních konstrukcí a každá technická překážka je pro něj výzvou. Vše zvládne vytvořit ve své malé dílně ovšem za pomoci mnoha známých, kteří vždy rádi přispějí k dílu soustružením, frézováním, svářením, vypalováním…. za což jim patří dík.

Jawa 2 je zhmotnění myšlenky přes jednu noc. Spojují se v ní však motorkářské zkušenosti, nostalgie a sny za celé dvě dekády.

Firma Jawa – historie, současnost

Jawa je nejstarší československá firma zabývající se výrobou motocyklů od roku 1929. Jméno vzniklo složením jména zakladatele Františka Janečka, který zakoupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer.
Nyní se oficiálně nazývá Jawa Moto spol. s.r.o. a sídlí v Týnci nad Sázavou. Dále existuje firma Jawa Divišov, která se zabývá výrobou plochodrážních speciálů.
Týnecká Jawa se od šedesátých let min. století snaží navázat na historickou slávu, ovšem marně. Nemá přes 50-let žádný vývoj, design ani úspěšné modely.
Licenci značky koupila indická firma a vyrábí modernizované kopie strojů minulého století. Jawa je tak pouze přeprodává, distribuuje jiné levné výrobce nebo vyrábí staré modely pro export. Vlastní produkce je minimální.

Název konceptu nejen z nostalgie ke značce

Podobně jako mistr českého designu vozidel Václav Král, který svým návrhům vozidel dával název Jawa (Athena, Junior…) aniž by byl musel být s firmou spojen, je i u názvu mého konceptu Jawa. Je to přece jen Česká značka a většina starších motorkářů na ní začínala.
Ovšem není to jen název, ale hlavně pokus o navázání na krásný předválečný design úspěšného modelu a také snaha o překlenutí půl století vývoje poznamenané také komunistickým režimem.
Vycházím z modelu 350 OHV z roku 1935. Vznikají první skici v novém, částečně futuristickém designu a u jména se oběvuje číslo 2. Jeden význam je jak když by opravdu vznikla druhá moderní řada historických motorek, ovšem druhý význam je zásadnější. Díky inovativním řešením konstrukce spojuje stroj dva druhy ovladatelnosti – dvě motorky do jedné. Odtud i slogan:

2 in one for more fun